Hoe vaak zal ik het alleen dit jaar al gezegd hebben? Morgen begin ik écht met afvallen. Volgens mij al wel 10 keer. En ik begin ook wel dan ook, soms. Maar ik hou het nooit vol. Afvallen is en blijft echt een ding voor mij. Aan de ene kant wil ik een strakker lichaam, maar aan de andere kant ben ik ook echt dol op eten. En begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet te dik ofzo. Ik heb geen overgewicht, eigenlijk heb ik niet eens wat te klagen. Het cijfertje wat op de weegschaal staat is dan ook zeker niet verkeerd. Maar toch ben ik niet blij met mijn lichaam. En waar ik al helemaal niet blij mee ben is hoe slecht ik eigenlijk af en toe voor mijn lichaam zorg. En deze twee dingen wil ik graag anders gaan zien! 

Het is ook zeker niet de bedoeling dat ik een mager sprietje ga worden. Wat ik vooral belangrijk vind is dat ik lekker in mijn vel zit en me prettig in mijn lijf voel. Daarnaast wil ik dus bereiken dat ik beter voor mijn lichaam zorg, onder andere door er dus minder rotzooi in te gooien. Maar hoe wil ik dat dan vorm gaan geven?

Hoe gaan we het doen?
Als eerst is het klaar met al die chips, koekjes en alle andere ongezonde dingen. Natuurlijk af en toe moet dit kunnen, maar wel met mate. Ik geef eerlijk toe dat dit er de afgelopen weken veel te veel in is gegaan. Het was zelfs zo erg dat wanneer ik alleen moest werken op een avond er een rol oreo’s mee ging en deze binnen twee avondjes op was. Dat soort dingen weetjewel, heel leuk en lekker maar teveel van het goede. 

Er moet meer ritme in mijn dagen komen, net zoals ik op stagedagen heb. Op deze dagen eet ik echt prima, een eetlijstje ziet er op zo’n dag als volgt uit:

O: smoothie van rijstmelk, proteïnepoeder, diepvriesfruit en lijnzaad
T: banaan
L: twee sneetjes brood met beleg 
T: sultana
A: verschilt, maar vaak geen gekke dingen
T: griekse yoghurt

Zeg zelf, dit is geen gek lijstje. Niet mega gezond maar ook zeker niet slecht. Het enige wat ik hierin zou willen veranderen is de sultana. Ik zou graag meer zelf willen bakken, gezonde bars of muffins bijvoorbeeld voor tussendoor. Daar moet ik echt eens de tijd voor gaan nemen! En verder gewoon 1x in de week wat lekkers bijvoorbeeld. Ik wil mezelf echt geen dingen gaan ontzeggen, want dat werkt niet. Maar wel met mate dus.

En het sporten dan?
Ook dat móét ik weer op gaan pakken. Gewoon minimaal 1x in de week sporten. En het liefst twee keer. Maar laten we klein beginnen en de lat niet te hoog leggen. Inmiddels heb ik een fitnessabonnement in de plek waar ik woon, die echt op 5 minuten afstand is. En ik kan zelfs met een vriendin samen gaan. En toch blijft het moeilijk om die stap te zetten. Het baantjes trekken is iets wat ik ook fijn vind om te doen. En toch doe ik het niet. Waarom is dat toch? Ben ik dan echt zo’n lui wezen? Ik heb echt een schop onder mijn kont nodig! 

Suikervrij eten?
Dat suikers slecht voor je zijn is natuurlijk al jaren bekijkt. Wanneer je gaat kijken waar suiker nou eigenlijk allemaal in zit, schrik je je echt rot! Denk bijvoorbeeld aan magere yoghurt of chocolademelk. Of wat dat je van het broodbeleg kipfilet of de tortillawraps? Slaat toch echt nergens op! Ik zit er steeds meer aan te denken om die suikers weer (in ieder geval flink) te gaan schrappen. Ik ben benieuwd hoe ik me zou voelen wanneer ik dat doe en ik afgekickt ben van de suikers. Misschien geeft het me wel de nodige extra energie? 

Duidelijk is ieder geval dat die knop om moet. Hoe ik dat aan ga pakken zal ik de komende tijd ondervinden, maar ik begin in ieder geval nu! Wie weet is het wel leuk om jullie regelmatig een update te geven over hoe ik dit vorm aan het geven ben! 

Q: hoe zorg jij voor een gezond lichaam?