Slapen, voor sommige mensen is dit heel wat. Zoals voor mij bijvoorbeeld. Ik ben niet gezegend met een makkelijk slaapritme helaas. Ik ben niet zo’n persoon die haar hoofd op haar kussen legt en weg is, vervolgens de hele nacht doorslaapt en in de ochtend weer wakker wordt. Kon ik dat maar! Nee vooral het inslapen is vreselijk bij mij. Wanneer dit niet lukt kan ik rekenen op een lange slapeloze nacht. En zelfs wanneer ik nog wel redelijk snel in slaap val (na minimaal een half uur ofzo) word ik minimaal 1x per nacht wakker. En dan bedoel ik ook écht wakker. De laatste tijd was dit steeds rond 4 uur, megavervelend! Lig je dan met je ogen wijd open. Inmiddels weet ik wat kan helpen wanneer ik weer eens wakker lig en omdat ik weet dat ik niet de enige ben deel ik vandaag mijn tips met jullie!

Niet piekeren
Oh ik weet het, niet piekeren.. HA! Lekker makkelijk gezegd. Maar toch is dit vaak de oorzaak van het niet in slaap kunnen vallen. Soms is het net een soort vicieuze cirkel geworden. ‘Morgen moet ik dit en dat doen oh en ik moet niet vergeten dit telefoontje te plegen.’ ‘Als ik nu in slaap val kan ik nog 6,5 uur slapen, dat is nog redelijk om morgen niet te moe te zijn.’ ‘Shit nu is het nog maar 5 uur, ja nu moet ik wel echt slapen hoor want anders hou ik morgen mijn ogen niet open.’ 

Draai die wekker om of leg je telefoon weg zodat je de tijd niet ziet. Die wekker gaat vanzelf wel af en zo kan je je niet druk maken om de hoeveelheid uur die je nog hebt. Daarnaast schrijf ik tegenwoordig elke avond op wat ik de volgende dag moet doen. Op deze manier hoef ik het niet te onthouden en hoef ik er in bed dus ook niet mee bezig te zijn. Heb je ergens stress over? Opschrijven! Op die manier uit je je gevoelens en kun je het beter loslaten. 

Andersom werkt het voor mij ook om op te schrijven wat er die dag allemaal gebeurd is. Wanneer ik een drukke dag heb gehad, of juist nieuwe indrukken heb opgedaan, verwerk ik dit in de nacht. Ik voel me dan in zo’n staat waar ik half slaap maar niet helemaal, en ik dingen van die dag ga herbeleven. Zo irritant! Wanneer ik het opschrijf heb ik ook daar minder last van.

Creëer een avondroutine
Dit is iets waar ik zelf ook nog wel aan mag werken, maar toch ben ik ervan overtuigd dat dit werkt. Door elke avond een routine te volgen geef je je lichaam een seintje dat het tijd is om te gaan slapen. Het beste is om dit ook op een vast tijdstip te doen. Zelf ga ik ongeveer 20 tot 30 minuten eerder naar bed om in die tijd nog even te lezen. Geen telefoons of laptops meer, maar alleen een boek. Vaak word ik tijdens het lezen al zo moe dat ik dat half uur niet eens haal. Ook heb ik een tijd lang Pickwick Even Bijkomen thee in de avond gedronken. Dit is een groene thee met citrus en munt. Dit zou ik weer moeten oppakken aangezien ik dit echt heerlijk ontspannend vond om te drinken! 

Naast deze dingen zou je ook kunnen denken aan een warme douche voor het slapen gaan om tot rust te komen, of voor sommige mensen is meditatie hierin ideaal. Bedtime yoga is ook een optie die ik binnenkort eens ga proberen.

Ontspanningsoefeningen
Lig je na je avondroutine en het opschrijven van je gedachtes nog steeds wakker? Probeer dan eens een ontspanningsoefening uit. Wat voor mij heel goed werkt is het aanspannen en ontspannen van mijn lichaamsdelen. Hierbij begin ik bij mijn tenen en werk ik naar boven, helemaal tot mij hoofd, toe. Hierbij span ik stuk voor stuk mijn spieren even kort aan, om ze vervolgens goed te ontspannen, ook let ik goed op mijn ademhaling. Op deze manier is mijn lichaam op een gegeven moment zo ontspannen dat ik zo in slaap val. Soms is het genoeg om alleen op mijn ademhaling te letten. 

Ga eruit
Als al het bovenstaande niet werkt is het soms beter om kort even je bed uit te gaan. Verzet je gedachten even, door bijvoorbeeld bij gedempt licht wat te lezen. Pak zeker geen telefoon of ander scherm voor je! Vaak merk je dat je toch te moe bent om deze activiteit uit te voeren en kun je hieraan toegeven door weer in bed te gaan liggen. 

Eraan toegeven
Lukt het echt allemaal niet? Het beste is dan om er gewoon aan toe te geven. Je kunt ervan gaan balen dat je niet slaapt en morgen waarschijnlijk moe op je werk verschijnt, maar dat gaat je absoluut niet helpen met wel in slaap vallen. Ga gewoon rustig in bed liggen en probeer je gedachten uit te zetten. Op deze manier pak je toch nog wat rust, ook als je niet in slaap valt. En met een beetje geluk val je uiteindelijk toch nog in slaap. Misschien is het kort, maar een (paar) uurtje(s) is altijd beter dan niks!